MENSELIJKE MAAT: wat is daarmee nu eigenlijk mee bedoeld?
FD 10 februari 2021
Als de toeslagenaffaire één woord in populariteit heeft doen stijgen dan is dat wel “de menselijke maat”. Het woord kent een brede toepassing, zoals in: “de menselijke maat is verloren gegaan” en: “de kern van wat er misging bij het systeem toeslagen, is dat het gebouwd is zonder een greintje menselijke maat”, (voormalig staatssecretaris Snel tegen de ondervragingscommissie). Het belastingplan 2021 zegt: ”Het moet eerlijker, met meer oog voor de menselijke maat”.
Maar wat is daar nu echt mee bedoeld? Wat is die maat? Met welke maat meten we? En wanneer kun je zeggen dat de menselijke maat de juiste maat is geworden?
Eens kijken of het ook helderder kan.
De menselijke maat richt zich op de afnemer van de diensten, de mens. Ik schreef afnemer, omdat er strikt genomen, economisch gezien, geen sprake is van een klant. Om van een klant te kunnen spreken, moet er een keuze mogelijk zijn. Dat is meestal bij overheidsmonopolies niet het geval. Er zijn zelfs overheidsdiensten waar je als afnemer helemaal niet blij mee bent en die worden toch geleverd. Dan heb ik het over een parkeerbon, opsluiting en ook maatregelen bij fraude. Punt hierbij is dat de algemene waarde, het algemenen belang, waar een goede overheid zich op richt, ook de levering van deze diensten rechtvaardigt. Het zijn belangen waarvan de behartiging voor de samenleving als geheel wenselijk is en die de politiek zich om deze reden structureel aantrekt.
Wanneer kun je nu zeggen dat de menselijke maat is gehanteerd, hoe geef je dat handen en voeten? Die vraag geldt natuurlijk voor de populaire en de niet zo populaire diensten van de overheid. Ik denk aan de volgende voorbeelden: is de overheid wendbaar, toegankelijk, flexibel, streeft zij naar inclusiviteit, is zij transparant, is zij vindbaar, begrijpbaar, heeft ze oog voor privacy, is het rechtvaardig, rechtmatig? Is het een dienstbare overheid, is er responsiviteit, integriteit, is er maatwerk, is het werk fraudebestendig? Een aparte plaats krijgt “klantgerichtheid”, dat wordt wel vaak genoemd, maar dat leidt af waar het om gaat. De overheid KAN niet altijd klantgericht werken, juist door dat publieke belang dat moet worden gediend. Het is een term die commerciële bedrijven beter past.
Als je dat in één zin vat gaat het om een moderne overheid die vindbaar, wendbaar, toegankelijk en begrijpelijk is, met ingerichte democratische controle. Een overheid die bij al haar taken een breed pallet van criteria hanteert om te bepalen of het juiste is gedaan. Dat is complexer dan zeggen dat de menselijke maat is ingevoerd.
Dion Kotteman
Toon digitaal leiderschap: haal het beste uit de technologische ontwikkelingen ..
December 2020
Net uit:
Smart Humanity, onder redactie van Wouter Bronsgeest, ISBN 978 94 92790 323, bij NUBIZ uitgevers. Met bijdragen van Rik Maes en Dion Kotteman.
Smart Humanity gaat over de constatering dat we het aan ons zelf verplicht zijn om het beste uit onze eigen uitvindingen te halen, ten gunste van de mensheid. Dat is belangrijker dan ooit nu de kloksnelheid van de samenleving alleen maar hoger lijkt te worden. Een bijdrage van Rik Maes over digitale transformatie en van Dion Kotteman over digitaal leiderschap.
Verplichte kost voor beleidsmakers, managers en professionals.
GMM scenarioaanpak post Corona mei 2020
Coachen verbetert veel, leidinggeven meer!
Ga toch leidinggeven! – Een manifest tegen overmatig coachen
Coachen we niet te veel? En is het kwalitatief allemaal wel in orde? Het lijkt er zelfs op dat we liever coachen dan leidinggeven. Zorg vooral voor de juiste balans. De brancheorganisaties schatten dat er in totaal 40.000 coaches in Nederland zijn. Er is kennelijk vraag naar!
https://www.vanharen.net/ga-toch-leidinggeven-een-manifest-tegen-overmatig-coachen/
Project Success, The Devil’s Triangle and Project Sabotage
Dion Kotteman, partner Grey Matter Matters
There is an old joke that stockbrokers tell when people ask them for tips on how to make money: “Buy low, Sell high”.
Easy to say, hard to do.
It’s the same with navigating a project through its obstacles to successful completion. Every project has to negotiate the Devil’s Triangle. That is:
Has the project completed On Time, Within Budget while Delivering the goods.
You wouldn’t have thought mastering those three elements would be so tricky. And yet. They are very tightly related and it is hard to juggle all three equally well. Spend less money for instance, could mean a reduction of the result, spend more time could mean budget overrun.
If we look at broad evidence in project management literature (just look at the Standish Group’s reports), we could easily say that the majority of projects simply do not succeed, that is, do not deliver what was ordered, within time and on budget. If analysis is performed, it can become clear which of the three elements caused the problem.
But all this leaves the real devil out of the Devil’s Triangle. That devil is the Project Saboteur.
The Project Saboteur might have reasons to influence the project he is involved in. I would say that each project has its opponents; people who have a self-interest in the project failing. The dominant motive is survival. A budding saboteur might come to the conclusion that the project could result in him losing his job. So why on earth would he cooperate? The least he could do is delay the project. The longer the delay, the longer he keeps his job. And suppose the project fails all together, then he might keep his job for the rest of his life! If that’s not incentive for the devil inside each and every one of us, I don’t know what is.
The devil’s triangle makes it easy for the devil himself to operate with impunity.
This human factor, because that is what we are talking about, is quite often missing from analysis of project failure. Of course there is the element of greed, but that is only part of the story. Think also of fear, or loss of status. There are even ethical reasons why people want projects to be manipulated in another direction. It all adds to hidden subversive actions. Actions that remain unseen and are deliberately hidden by the player of the game. Oh yes, he’ll support your project openly, no doubt about that. But look what happens beneath the surface, that is where the real action is happening!
Even though annually many millions of Euros and pounds are squandered as a result of project sabotage, little attention has been paid to the art of undermining and manipulating projects to failure. And even less to how to counteract that sabotage. Until now.
It would be a great step forward if we grapple with this devil in the project management triangle. There are ways to recognise who he is and what techniques to use to deal with him. It would certainly save money, save time and bring the results within reach. That’s the way to navigate safely through the devil’s triangle!
Dion Kotteman, author of The Project Saboteur …Knowing him is only the beginning. Available to be ordered through all bookstores in the English-speaking world, and on-line through Amazon
The ebook is available through most major eplatforms.
ISBN978-1-910461-42-6